Bokrecension: Två hjärtans karameller

Julgodis, julmarknader och kärlek, låter det som något ni skulle kunna gilla? För en tid sedan läste jag ut en till av säsongens romannyheter, som råkar innehålla alla tre. Två hjärtans karameller är skriven av Sofia Fritzson och är en feelgoodroman i ordets rätta bemärkelse.

Två hjärtans karameller 2.jpg

Romanen handlar om Ellinor som efter sin fars död får reda på att han investerat i ett litet konfektyrföretag mitt ute i ingenstans. Ellinor åker motvilligt dit för att prata med Micke, som drivit företaget till konkursens rand (åtminstone enligt Ellinor och hennes systrar). Micke bor i skogen, ensam i ett hus utmed en väg som misstänkt ofta täcks av nedfallna granar. Där lagar han fudge, snickrar fågelholkar och förbereder sig för julen, som för hans del betyder långa arbetsdagar och julmarknader. När Ellinor träffar honom för första gången går attraktionen dem emellan nästan att ta på, men den kompliceras av att Ellinor och hennes systrar vill lägga ner Karlssons konfektyr om lönsamheten inte ökar.

Upplägget är ganska klassiskt för feelgoodgenren, och i normala fall läser jag ytterst få feelgoodromaner, men det är ju något visst med en mysig julroman. Under läsningen mådde jag onekligen bra och kunde mycket väl se alla miljöer framför mig. Jag tänkte mer än en gång att det här skulle bli en riktigt bra julfilm. När romanen var slut (alltför fort) kom jag på mig själv med att hoppas på att få läsa mer om Ellinor, Micke och fudgen i framtiden. Mysfaktorn i romanen är verkligen hög, och enligt mig är det det absolut viktigaste i en julroman (eller i en julfilm för den delen).

Jag läste romanen på Storytel, där den finns både som e-bok och som ljudbok (otroligt mysig uppläsning kan jag, som normalt inte lyssnar särskilt mycket på ljudböcker, meddela!).

Är ni sugna på att läsa någon julroman i år?